lördag 20 november 2010

Finns här några snälla barn?


Julen närmar sig med stormsteg. Dock infinner sig ingen julstämning för mig i år heller. Det är många år sedan den känslan försvann.Jag plockar fram mindre och mindre julpynt för varje år som går.  Dore mysigt att få känna det där pirret man hade som barn inför julen igen. Hursom så är julen framförallt för barnen och den kan de få tycker jag.

Mina änglar har hunnit bli 16 och 14 år så det blir svårare och svårare med val av julklappar till dem. Det de vill ha kostar skjortan och inget som jag har råd att ge dem. Med tanke på senaste året så kanske inte tomten kommer alls?? Talessättet " små barn små bekymmer" har verkligen varit min sanning senaste tiden. Man kanske skulle ge barnen något de faktiskt behöver för en gångs skull?? Eller rättare sagt ,det deras mamma tycker att de behöver.

Sonen skulle då kunna få en kvällskurs i ämnet "så städar man sitt rum", eller varför inte en matlagningskurs? Att lära sig att stoppa smutstvätten i tvättkorgen eller att hänga upp blöta handdukar vore oxå ett bra alternativt julklappsköp.

Dottern skulle kunna få en tripp till närmsta bootcamp. Ett antal privatlektioner hos en talpedagog och lära sig att prata i normal samtalston och inte skrika fram det hon vill ha sagt skulle inte heller vara så dumt. 

Nu fick jag en strålande ide!! Varför inte starta upp en ny fakultet på universitetet som heter "vet hut" eller något liknande. Där skulle man kunna ta kurser som :

Din mamma är ingen slav.
Jorden snurrar runt sin egen axel INTE runt dig.
Så gör du för att inte driva din mamma till vansinne.
Så bäddar du din säng
Diskborsten är inte en inredningsdetalj - man kan använda den.
Så borstar du tänderna utan att kladda tandkräm över hela badrummet.
Vika kläder och transportera till garderoben.
Disktrasan kan ta bort smulor och kladd om man använder den rätt.

Vi får väl se vad den eventuella tomten har med sig i år, den som lever får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar