onsdag 27 oktober 2010

Viktiga iakttagelser


Jag har körkort men äger ingen bil. Det innebär att jag använder mig av min cykel , går eller åker buss om jag ska någonstans.

På vägen utanför huset där jag bor har det gjorts vägomläggningar så länge jag minns. Att putsa fönsterna eller sova längre än till 7 på morgnarna har varit en omöjlighet. Det har sett ut som en krigszon!! I somras på- börjades arbetet med att riva upp och göra om de vägbulor som gjordes sommaren före. SUCK  Det roliga i kråksången är att någon konsult har kommit fram till att busschaufförerna som kör över de här vägbulorna dagligen tydligen kan få ont i ryggen eftersom det hoppar till lite.Men OM vi nu ändå är inne på ämnet ergonomi och busschaufförer i Umeå så har jag ett litet inpass.

Jag tror att det finns större risk att våra lokala busschaufförer får tennisarmbåge!  Varför? Jo, har  ni någon gång åkt lokalt i Umeå, mött en annan buss och chaufförerna INTE hälsat på varandra??? Nä, jag visste väl det!! Igår på de 4 minuter "min" buss stod på Vasaplan hann den kvinnliga chauffören hälsa på TRE andra busschaufförer!! Det ska vinkas  och hälsas med de mest fåniga rörelser. Men herregud, hälsar man på sina arbetskamrater 5 gånger om dan? Nä, det räcker med ett -Godmorgon . Men för busschaufförer, i alla fall i Umeå verkar det vara andra regler som gäller.  Klarar man av att  hälsa så förbannat med armarna flaxandes i luften på det mest urlöjliga sätt åt varenda bussliknande fordon ska  ni  väl klara av några vägbulor oxå!!

En annan liten rolighet med bussåkande är att INGEN vill dela sitt tvåsäte med någon annan! Det finns olika knep för att slippa undan. Man kan breda ut sig på båda sätena och låtsas sova. Man kan sätta sig på den yttersta sitsen med hörlurar i öronen och STIRRA åt ett annat håll eller göra som jag gjorde igår. Jag plockade åt mig Cityguiden på lassarettet innan jag klev på bussen . Väl på plats så har jag hörlurar i öronen, brer ut mig lite extra med min väska och är DJUPT försjunken i den otroligt finkulturella tidskriften så jag märker då rakt inte om någon behöver en sittplast.. ( Det funkar de flesta gångerna)

Nä, nu ska jag ta mig i kragen och göra något vettigt av dagen, tvätta eller städa kanske??
Men först måste jag ta en kopp kaffe TILL!!!

2 kommentarer:

  1. Hahaha, du har så rätt.
    Men var glad att du inte åker buss på andra sidan atlanten... eftersom bara socialt utstötta och annat människoslask (ja också jag då) åker buss här beter sig passagerarna som om vi vore en liten klubb, alternativt dagisklass på utflykt, vilket är sju bussresor värre än den svenska ignoransen. Jag bussade till jobbet hela sommaren och hade konstant hörlurar på, trots att sladden gick rakt ner i handväskan, utan spelare. Bara så att jag kunde ignorera folk lite lättare...det är inte lätt att vara känslokall Skandinav, ibland krävs både envishet och uppfinningsrikedom.

    SvaraRadera