torsdag 21 oktober 2010

Vardagssysslor

Jag har diskvägrat nu i två dagar. Vi har ingen diskmaskin och det ska förbanne mig diskas tre gånger om dan - värdelöst! Hur i helsicke kan tre människor använda så många glas??

Igår sa jag bara till mina två avkomlingar att nån av er får diska efter maten  - Jag lägger mig inte i det , ni får göra upp om vem . Jag lade  mig på rygg i soffan, tog en djup suck och tänkte - Gud så skönt! Men ack den glädje som varar. Två hormonfyllda tonåringars  diskussion i en halvtimme om vilken stackare som skulle diska är ingen vidare.  Slutligen skriker lillasyster  -OK JAG GÖR DET VÄL DÅ! Hon använde även en del andra väl valda ord som jag väljer att inte skriva här.Varpå den andra flinande och fnissande  gick upp så sitt rum. Han är inte rolig att diskutera med. Han argumenterar till döddagar och tappar sällan humöret utan pratar  med en lugn samtalston  samtidigt som han ser äckligt självsäker och ointresserad ut.

Jag vet - jag har alltid sagt att mina barn ska lära sig att debattera, argumentera och tycka för sin sak - Det har gått SKITBRA, bara man slipper höra på eller vara den andra kombattanten. Idag gled sonen ut genom dörren till sin innebandyträning medan vi andra satt och åt. Han ville äta efter träningen, det får han ,men han ska även få en liten överraskning. Gissa vems tur det är att diska  - och det är INTE förhandlingsbart!

4 kommentarer: