måndag 18 oktober 2010

Do you speak english?

Idag fick jag öva på min engelska. Den är inte helt felfri måste jag erkänna. Jag vet inte vad det är men antagligen ser jag ut som en informationstavla eftersom allt som oftast när jag tex står vid en busskur får frågor om vilken tid och vart olika bussar går.Tyvärr har jag inte umeås lokalbuss samtliga turlistor i huvet. Den enda busslinjen jag har stenkoll på är den som passerar mitt hem.  Hursom tror jag att jag gjorde mig förstådd när jag försökte förklara en busstidtabell för denne någon i morse utanför lassarettet.

Det blir inte rätt alla gånger jag ska använda mig av mitt engelska ordförråd. Jag har en aning lätt att få färg i sommarsolen och när jag var på en resa i Thailand för några år sedan så  unnade  jag mig en kroppsmassage. Sjukt billigt så det går inte att låta bli!   Massören frågade om jag verkligen var från skandinavien eftersom min hudfärg var så mörk och djup.- Are you really caucasion? När folk här hemma uttrycker samma sak brukar jag lite skämtsamt säga att det beror på att jag har tattarblod. Trevlig och lite skojsig som man försöker vara nu och då så svarade jag den leende thailändskan - You know the laplanders? I have their blood in me. JA JAG VET, det blev ju tokfel! Den masserande kvinnan tittade på mig med en oförstående blick men svarade ändå  med ett leende på läpparna  - Yes. Jag lämnade det därhän - ingen ide att försöka rätta till eller förklara. Om hon nu tror att hon masserat en komplett idiot med vampyrtendenser så har hon ialla fall något att berätta för sina vänner.Jag vet fortfarande inte hur i helsicke man ska översätta ordet tattare.Ska jag vara ärlig vet jag nog inte till hundra procent ens vad en tattare är. 

Well well , cykelställ.

3 kommentarer:

  1. Du är ba´ bäst Anna! Kram /Tina

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att asiater ofta är sämre på engelska än vad vi är.

    SvaraRadera
  3. Kommer osökt in på din systers kunskaper i tyska när hon jobade på "luftis", "ich hatte einen idioten nach Dorotea geskicken gewesen" Det kanske är ngt som "går i släkten" ;-).
    Alltid kul att läsa dina ord. Puss

    SvaraRadera