torsdag 6 april 2017

Working class hero..







Människor är olika och även deras inre.

Jag jobbar halvtid och gjort det ett tag  Det är  inget som jag krävt,planerat eller tjatat om. I själva verket är det fk och arbförm som legat på mig mååååånga år. Som jag har stretat emot - känt mig alldeles för ung för sjukbidrag (pension) Herregud, jag ska ju jobba heltid till 65!! Det gör ju alla andra?!

Men när man till slut måste krypa till korset och se sanningen i vitögat så är det , det bästa för mig. Om det gäller att jobba halvtid eller inget alls är valet mycket enkelt. Jobb är viktigt för mig, vara i ett sammanhang, göra nytta och ha arbetskamrater. Att jag sen i perioder inte orkar prata med någon annan än mina arbetskollegor och patienter på hela dagarna är ju sådär. Ja fast det är klart, jag och Elsa pratar ju 😏

En sak som jag tycker är väldigt konstigt när det gäller min "arbetsförmåga" är att jag otaliga gånger hört:

-.Men herregud vad skönt att bara jobba halvtid! Det skulle jag oxå vilja!- Njae, man blir inte rik direkt och det är tyvärr inte mitt val i första hand.

- Du som bara jobbar halvtid har ju all tid i världen över! - Hmm, jag jobbar halvtid av en anledning. Inget som jag bara bestämt att jag vill. TRO mig, har verkligen försökt otaliga heltidsarbeten. Funkar nått år eller två sen är jag på ruta noll. Så har mitt arbetsliv sett ut.Tyvärr.

- Du jobbar så korta dagar! - Det beror på hur man ser det. Halvtid är MIN heltid. Du fixar 8 timmar om dan, jag fixar 4. Vad är det som gör det så svårt att förstå? Jag är prick lika trött efter mina 4 timmar som du är efter dina 8.

Året är väl 2017? Har vi inte kommit längre? Är man en sämre människa när man inte fixar en heltid? Tror folk på riktigt att det är något man väljer? Tror folk att när jag kommer hem så drar jag igång stora projekt eller är effektiv?

NOPE!

Kan vi inte bara vara glad att möjligheten finns? Rätt vad det är så är det du som inte orkar. Du som brakar ihop. Du som har en man/fru/sambo som blir sjuk.

Ta inte för givet att de som inte jobbar heltid är lata snyltare!

Ha det!! 👍







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar