onsdag 5 april 2017

Relationer







Igår lipade jag som ett barn framför tv:n.

Nä, det var ingen sorglig kärleksfilm, det är absolut inte mitt första val som film direkt. Jag såg på svt play, tre avsnitt av "Gifta vid första ögonkastet".  JA, jag vet - larvigt men jag storbölade. Är inte jättestabil just nu😊 Ni som inte sett "Gifta vid första ögonkastet" så är det en präst, sexolog, samtalsterapeut och en psykolog som utifrån deltagarnas svar vid intervjuer parar ihop tre par. Paren får träffas första gången på sitt eget bröllop.

Hursom så fick det mig att fundera på det här med relationer. Jag tycker att det är skitsvårt!  Vad det beror på vet jag inte men det kanske handlar om att man inte vill visa sig "naken" för nån. Vill passa in? Vara normal - vad det nu är?

Som jag skrev tidigare om att istället för att fokusera på det jag vill, fokusera på vad jag inte vill/behöver.


Spelar det någon roll att man matchar varandra? Jag har ingen aning faktiskt det sägs ju att "opposites attracts" men  tror att det är svårt när man passerat 40.

När man är ung gör man en del inte allt för kloka val och det gällde väl även i kärleksrelationer?! När man blivit vuxen/gammal  har man blivit mer kräsen, självständig och förhoppningsvis väljer man inte  någon bara för att slippa vara ensam?! Inte väljer någon som väljer mig?

Jag vet i alla fall vad jag inte vill ha i en kärleksrelation . Det är en:

  • Jättebäbis som inte kan prata om de viktiga sakerna i livet, d.vs det immateriella..
  • Arbetsnarkoman som älskar pengar
  • Egoist som skiter i allt och alla (även sina barn) i slutändan.
  • Som ljuger utan att blinka
  • Som inte har några riktiga vänner, som sumpat det.
  • Gammal bitter gubbe
  • Som möter konflikter som en treåring
  • Rasist - och ja smygrasist är oxå rasist.
Ja, inga svåra krav, antar att ni har ungefär samma?!  Eller kanske inte - vad vet jag? konceptet särbo tycker jag låter fantastiskt - egentid mellan varven ! Fast om jag får egentid kanske jag står ut med våra olikheter? Jag vet att man i en relation måste kompromissa, men kan man det om allt?

Kan man leva med någon som inte har samma livssyn, politiska åsikt,samma mål i livet , intressen eller vad livskvalité innebär? Jag vet inte. Vet inte om det finns någon vetenskaplig forskning på det så jag klurar väl vidare så länge - om det nu inte är så att ni vet?? 😊



Min prince charming är präst och vi kommer att mötas på biblioteket .😜

2 kommentarer:

  1. Klokt att vända på det. Kan vara lättare att definiera vad man inte vill ha. Dock kan det man inte vill ha finnas dolt i nåt man längtar efter.
    Jag vill gärna ha en burk pingvinlakrits, men om just den burken som står framför mig visar sig även innehåller cyanid vill jag inte ha den. Kan vara samma med partners eller vänner.

    SvaraRadera
  2. Du är klok!!! TACK att du alltid fått mig att omvärdera och tänka. // Din kristna vän i hörnet 😘

    SvaraRadera