söndag 9 april 2017

Vegetarian









Jag har nu varit vegetarian i ca ett och ett halvt år.


Varför? Det finns många anledningar till det.


 Djurens känsloliv var den första anledningen

Varje år dödar vi ca 56 miljarder djur- drygt 3000 i sekunden för att vi ska äta dem . Djur som  modern vetenskap visat  har känslor,de kan känna tex oro och vänskap, Så är det hos kossor,får grisar samt hundar och katter. Det spelar ingen roll om de fötts upp lokalt, är ekologiska ( vad det nu är) lidandet är precis likadant för samtliga! Jag vill inte äta något med ett känsloliv. Varför äter vi kossor men inte hundar? För att det är gott?! Då kanske det är ok med andra saker som man njuter av? Tänker inte ge några exempel men många pedofiler tycker inte att de de gör fel..

I Sverige får en kyckling leva cirka fem veckor innan de dödas. Varje år självdör nästan 200.000 kycklingar under transport i SVERIGE!!


Världssvälten , levande män kvinnor och barn svälter till döds.

Cirka 800 miljoner människor har idag - just nu inte mat så de blir mätta. Om alla människor lät bli att äta kött skulle vi ha mer man än vad världen behöver.För att producera ETT KILO kött krävs flera kilon säd - mat som hungriga jorden över behöver i sina tomma magar!

Klimathotet som vi blir mer och mer upplysta om. Hur illa det är ställt med moder jord.

Produktion av kött är en av de största anledningarna till våra AKUTA miljöproblem. Att äta ett kilo kött gör större skada på vår miljö än 25 mils bilåkning. Köttindustrin står för  ca 18 % av utsläppen av växthusgaser. Det är lika mycket som alla bilar, flygplan lastbilar mm mm släpper ut! Det låter galet , jag vet. Att sopsortera,duscha snabbt,cykla/gå, är tyvärr en piss i Missisippi för klimatet. Inte dumt alls att göra men det stoppar inte klimathotet nämnvärt tyvärr.

Hälsan - vore nice att träffa sina ev barnbarn.

Vi har alltid ätit kött är ett argument jag ofta hör. Ja MEN inte massproducerat i en jätteindustri samt flera gånger om dagen. Leverpastej på frukostmackan, hamburgare till lunch, kyckling till middag samt en kvällsmacka med skinka, så har vi inte ätit sen urminnes tider.Dessutom rekommenderar  livsmedelsverket  att man inte bör äta mer än 500 gram kött och charkuterivaror i veckan.Av den mängden bör en liiiiiten del av det vara charkvaror.  Räkna lite på det, hur långt räcker 500 gr kött för dig? Förhoppningsvis en vecka.

Kött innehåller tokmycket mättat fett vilket leder till hjärt- och kärlsjukdomar som inte alls är ovanligt hos oss i västvärlden. De som äter mycket kött dör tidigare än de som äter små mängder enligt världens största köttstudie. Studien omfattar en halv miljon människor som studerats under 10 år.

Världscancerfonden varnar för kött och avråder att äta alla processade charkvaror. 
Om alla hade en vegdag i veckan skulle det sänka fallen av diabetes2 som ca 4% av svenskarna har. 


Var och en av oss äter det den vill. Hur ofta man vill.  Inlägget är ingen pekpinne bara ett sätt att förklara mitt val.Jag tror dessutom att vi alla känner till köttindustrins påverkan på oss. Vi lever trots allt i ett rätt upplyst samhälle  Alla vet dessutom var köttet kommer ifrån, sen är det som sagt upp till var och en hur den känner. 

 Men nu har jag försökt reda ut varför jag äter vegetariskt. Nästa steg för mig är att bli vegan - min akilleshäl är ost. Den dagen jag hittar en veganost som inte smakar skit och går att få ner utan att  kräkas DÅ..😊

Peace out!! .
.  

1 kommentar:

  1. Bra jobbat! ���� Att bli vegan är nog något av det bästa jag gjort ��

    SvaraRadera