tisdag 4 april 2017

Terapi





Vad skönt det är att släppa taget!

Då menar jag sånt som försämrar livet. När tankarna klarnar lite och man kan se på sitt liv lite utifrån. När man försöker strunta  i vrålet inuti  och fokuserar på det man vet och har erfarenheter av. Inte lätt men jag skriver skriver och skriver sida upp och sida ner. När jag sedan läser mina egna ord blir det klarare på nått vis. Som ett djupt andetag.

Min samtalskamrat är så klok och väldigt bra för mig. Med tanke på att min hjärna inte riktigt fattar eller minns (blir så tyvärr efter långvarig depression och ångest) så babblar hon inte på utan ritar upp det hon menar. Att se saker i bilder gör det mycket mer förståeligt att förstå mig själv . Det är som att det befästs mer.

Samtalsterapi är så nyttigt och viktigt för många av oss. Att visa sina allra fulaste sidor,erkänna vilken idiot man har varit många gånger, människor man sårat och hur mycket viktigt runtomkring  man försakat på grund av ett pissigt mående. Att förklara sitt innersta och det som snurrar i huvet och hon fattar! Jag menar jag är ju inte den första knäppisen hon möter 😉

 Hon sitter lugnt kvar ! Hon tänker säkert både det ena och det  andra men det som kommer ut är så solklart!
-Varför har jag inte tänkt på det?
-Just ja, så kan det ju faktiskt oxå vara.
- Men herregud, vad har jag gjort med halva mitt liv?

Jag har tidigare varit så fokuserad på vad jag vill, vad jag behöver, och faktiskt måste ha för att ha ett drägligt liv. Men sist vi möttes så vände hon på allt och sa - Varför inte plocka bort det du INTE vill ha, det du vet som INTE är bra, det som  du med ditt förstånd vet INTE är något som genererar framgång , de erfarenheter du har som lett till kaos och INTE bör göras om.
.
Resan med min terapeut börjar kännas spännande. Jag investerar i mitt eget liv, jag hoppas och tror att ur detta helvete kommer det att komma ut en Anna 2.0.

I iallafall mycket mindre rädd.

PUSS




2 kommentarer: