onsdag 25 maj 2011

Ornitologi


Gårdagskvällens prommis var mycket gemytlig.

Jag strosade runt på mitt favvoställe - kyrkogården. Ja det kanske låter en aning sjukt men för mig finns ingen mer rofylld plats än just en kyrkogård. 

Hursom så stötte jag på en fågelmamma och hennes sju ulliga gulliga små bäbisar. Med tanke på min urusla kunskap när det gäller fågelarter så kan jag inte säga om det var en and eller en anka?! Vad är skillnaden egentligen? Jag vet dock med säkerhet att det inte var en höna.

Fågelfamiljen simmade runt och mamman hade stenkoll på sina barn som simmade nära,nära hela tiden. De var så fina, jag blev stående en lång stund och bara njöt av synen. Jag måste komma ihåg att ta med bröd nästa gång jag tar vägen förbi där. Plötsligt kommer en annan fågel simmande, en and eller anka...ingen höna nu heller..

Den här andra fågeln dök hela tiden närmare och närmare familjen. När han ( ja jag tror att det var en kille som ville impa eller nått) kom för nära så gav mamman upp ett skrik och flaxade med sina vingar...den stackars fågelkillen fick snällt backa några meter och försöka hitta en annan kompis.

Tänk att ank-/andmammorna fungerar som en själv -  när det gäller barnen är man som en tiger. Fränt!

Inser nu när jag läser vad jag skrivit att...ett fågellexikon kanske vore en bra investering...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar