lördag 11 mars 2017

Tvärtomtänk










Usch vad mycket man gör som man med sitt förstånd vet är fel.

I dagens upplysta samhälle så får man ständiga varningar om cancerrisk om man äter, dricker eller gör nått annat. Sånt bryr jag mig inte nämnvärt om, nya rön kommer dagligen. Olika råd från dag till dag. Men det finns ju faktiskt sånt som man vet är rent av skitdåligt för en  - lik förbaskat gör man det ändå. Vad som får en människa att må dåligt kan vara olika  från en till en annan. Tror inte det finns någon checklista på bra mående psykiskt/fysiskt. Men det vore skönt att ha en lista att pricka av.

Mina svagheter när det gäller mitt mående är troligen lika många som alla andras. Ingen är unik i det avseendet. Men som sagt vi behöver olika saker i livet för att höja livskvalitén.

Jag snusar, jag VET att det inte är bra. Cancerrisken skiter jag i men tandlossning känns inte jättelockande. Det blir så svårt att vissla då..😏 Som sexåring kan det vara gulligt med en glugg efter att mjölktänderna ramlat ut men på en tant...njae.. en annan sak som borde få mig att sluta snusa är pengarna, vill inte tänka på vad det kostar mig på ett år.

Jag är en mästarinna på att snurra tankar i oändlighet. En liiiiiiten sak eller fundering snurrar snabbt iväg till katastrof. Jo, jag vet att det inte är bra men på nått konstigt sätt så blir det till slut nått som är bekant och nått man behärskar galant(om ni förstår hur jag menar) Det blir en konstig typ av trygghet. Att älta gammal skit eller oroa sig för framtiden är ju helt värdelöst! Ingen av det känslorna ger ett bättre mående. Inget av dem kan man påverka lik förbaskat är det en "hobby" jag har. Jag vet att det inte är bra MEN gör det ändå.


Sitter/ligger i soffan alldeles för ofta. Mitt favvoställe faktiskt!  Soffan har blivit min läshörna, korsordsplats, matplats och tvtittarställe. Soffan är min trygghet - som en snuttefilt. JAAAA  jag vet att jag borde gå ut och promenera mer än jag gör. Sommartid funkar det skitbra men på vintern går jag i ide. Dock börjar solen visa sig mer och mer så snart vågar jag mig nog ut på långprommisar med min sambo. Måste dock hitta på nått knep så jag kan lura ut mig själv även vintertid. Sen är jag en sån tråkmåns som vill gå ensam, i min takt och försöka släppa allt som klibbat fast i hjärnan.

Nått som jag vet får mig att må gott är älven. Vilket fantastiskt ställe!  Dessutom så nära till .Att ta med Elsa, en termos med kaffe och vatten till henne och bara sitta och glo ut på det vatten som sakta sakta flyter förbi  är meditativt på nått vis.( Dock var det en hel del döda fiskar som flöt förbi ifjol) En dröm är att bo så till att jag kan se den från mitt hem. Är det meningen så blir det väl så i framtiden. Annars får man väl sälja alla sina ägodelar (inte så många) och bara dra utomlands! Önskar så att jag skulle våga men i det fallet är jag en riktig fegskit.

Man borde träna, äta mer hälsosamt, bli vegan, träffa mer människor, resa mer, läsa mer, kramas mer osv osv   Ska försöka bocka av nån av dem i allafall!!!!

Ciao




2 kommentarer:

  1. Har det nåt med åldern att göra? Känner igen mig i många saker! Älskar att ligga i soffan och är onödigt duktig på att älta!

    SvaraRadera