tisdag 29 november 2011

Föreläsning





Häromkvällen var jag på en föreläsning för att stötta tonårsföräldrar.


Åh vad jag såg framemot denna kväll. Att få handfasta verktyg och tips hur jag i min föräldraroll ska hantera och stötta min tonåring. Fantastiskt!

Föreläsaren hade själv två idag vuxna barn men en av dem hade haft en jobbig vecka i åttan!? Där någonstans började jag tvivla på om det här var rätt föreläsning för mig. EN VECKA!!!!! 

Att sedan få en halvtimmes redovisning om hur olika vi människor är med olika behov höll jag på att somna. Jag trodde att det var ett vedertaget faktum att vi alla är olika?! Men tydligen så finns de dem som inte vet det och behöver en rejäl genomgång om det.

Efter den lilla fikastunden i mitten tänkte jag att NU kommer det nog igång. Men när det började talas om tonårsproblem som : blöta handdukar, datatid och offermentalitet insåg jag ännu en gång att jag snart slösat bort några timmar i onödan. Blöta handdukar är ett angenämt problem. om jag ska vara ärlig.

När frågan om vad vi som föräldrar inte kompromissar om kom upp och jag svarar - Droger och kriminalitet blev det en konstig tystnad.... En förälder tyckte att cykelhjälmar och träningstider INTE kunde kompromissas om... Men herregud!!!  Hur gamla barn har ni? Sex och nio eller???? 

De tonåringar den något irriterande föreläsaren pratade om tror jag aldrig jag har mött. Att dessutom inte diskutera med sina barn utan att ha "bokat" en tid med dem är rent ut sagt sjukt! Mina ungar skulle skratta ihjäl sig om jag sa - Nä mamma kan inte prata nu men vi kan väl boka in en tid imorgon kl:4? Snacka om att det skulle skapa konflikter!! Nä, jag får nog fortsätta min taktik - ORKA och ÄLSKA, och någon tid ska de banne mig inte behöva boka hos sin egen mamma!!

Visst fasen är tonåringar mysiga, fina och helt underbara men ibland är de inte så lättälskade...men det kanske bara är jag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar