söndag 31 mars 2013

Livsandarna återvänder




Underbara påsk!!

Jag njuter av solen för fulla muggar  och själen bara jublar! Att jag dessutom har sovit som en prinsessa och inte tillfört kroppen en enda droppe alkohol gör mig stark .

Jag läste en väninnas bloginlägg på morgonen som handlade om psykisk ohälsa och kom i och med det tänka på min egen "diagnos". Var och varannan av oss har samma diagnos eller har någon i sin  närhet.

När själen inte orkar längre, när livet bara är något som händer andra , när framtidstron ligger någon annanstans och skräpar och när tårarna inte kan sluta komma måste man för sin egen skull ta tag i problemet.  Att unna sig ett bra liv!! Att trots alla känslor kämpa på!

Tack och lov har jag redan de kontakter inom vården som ger mig stöd och peppning men tyvärr är det inte så för alla.  Jag har även välsignats med vänner som är fullt medvetna om mina problem och som tycker om mig trots det. Konstigt men sant  =)

Tyvärr så verkar det vara så få förunnat. Väntetiderna för att få en långvarig samtalskontakt ( då menar jag inte på vdc) är åt helsicke för långa. Det pumpas ut mediciner vilket iofs jag tror är ett fantastiskt hjälpmedel men utan samtal faller allt platt till marken. Hur många som tillbringar långa ångestfyllda nätter i ensamhet vill jag inte ens tänka på...Hur många som kämpar vidare i tystnad och tänker - Snart blir det bättre.

Skam och skuld när det gäller psykisk ohälsa är även det en onödig börda att bära, som dessutom tynger en redan nedbruten kämpe.  Men jag tror och hoppas att våra barn och de kommande generationerna har en mer medmänsklig syn på de som gått för länge med en frusen själ.

Nu ska jag fortsätta min rehabilitering mot ett bättre mående med den bästa medicinen som finns - SOLEN.

Kaffe ,snus och en korsordstidning i min blåa badenbaden lägger grunden för ännu en bra dag!!


Over and out.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar