onsdag 9 april 2014

Hen






Inatt har det varit dåligt med sömn och då går hjärnan igång..

Min natt : snyta, dricka vatten, snyta, kissa, snyta, ta en macka, snyta, nysa, kissa osv osv..

Mellan aktiviteterna satte en fundering igång angående det könsneutrala ordet hen. Jag har absolut inga problem med det och tycker att man får könsbestämma sig själv som man vill, eller inte alls. Det jag däremot funderade på är om följande ord oxå ska ändras eller sluta användas i könsneutralt syfte?


  • mamma pappa
  • mormor morfar
  • farmor farfar
  • lillebror storasyster
  • moster morbror
  • faster farbror
Om mitt barn ska hämtas på dagis av farfar kan jag ju iofs säga att - Idag kommer Arne och hämtar, fast då fattar man ju oxå att det är en man?? 

Det här med namn är ju oxå könsbestämt. Det enda könsneutrala namn jag snabbt kan komma på är Kim. Egentligen spelar det ju ingen roll vilket kön en människa har om man nu inte är ute efter en amma till sitt nyfödda barn...fast det är ju inte direkt tokvanligt idag.

Finns det nån smart människa som tänkt eller kan hjälpa mig att reda ut dessa funderingar. Har försökt att diskutera detta med Elsa men hon verkar föga intresserad...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar