måndag 24 juli 2017

Historia







Historia är sjukt intressant!

Det intresset ökar med min stigande ålder. 😊

Om du som jag är intresserad av historia måste jag göra reklam för Umeås Spökvandringar. I fjol gick jag den som börjar på gamla kyrkogården till gamla fängelset. Mycket intressant och en fantastisk guide! Allt från de spöken som sägs husera på det gamla lasarettet, stadsbranden och ryssarnas tre ödeläggningar. Har ni som bor i UÅ tänkt på den stora gravstenen som står "tittandes" ut mot älven vid stadskyrkan i stan? Det är en stackars borgmästare som begravdes tre gånger eftersom han tappades bort varje gång ryssarna kom på besök . 😊 Så kan det gå.

Veckan som gick var det då dags att gå spökvandringen på Backen. Den gick från gamla kyrkstugorna till Umedalens fd sjukhus. Många skrönor, spännande historia och många livsöden Massgraven på backen , häxor och lobotomeringarna  var några av ämnena. Tänk vad lite man vet om sin egen stad ! 150 svenska riksdaler - väl värda!

Visit Umeå har gratis stadsvandringar och på måndagar är det Öst på stan. MÅSTE bara gå den och höra historian om min egen stadsdel.

För att hitta Spök och stadsvandringarna, gå in på Umeå Visits hemsida eller Turistinformationen på Renmarkstorget.

Häromveckan grävde jag fram boken om pappas  (och då även min ) historia. Att följa släkten och dess öden ända till 1600-tal svindlar. Alla dessa namn, alla öden och glädjeämnen. EN SKATT!

Det här inläggets bild är på en av mina historiska favoriter - Rasputin. En totalt galen människa som tog sig ända in i tsarens fina gemak.

Har du nån favvo som jag missat??   Ciao

2 kommentarer:

  1. Måste gå dessa vandringar. Särskilt på dalen. Även om det slutar med att vovven inte får kvällspinka;)
    Lyssnade på doc om Rasputin för några veckor sen. Vilken lirare.
    Finns massa kul på SR doc.
    Historia är jättekul om det är föroackat på ett bra sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Historia har blivit min drog 😊. P3 historia och P3 ID är toppenpoddar sen Magnus Västerbros böcker är toppen 👍 // Anna

      Radera