torsdag 9 februari 2012

Grannar





Jag har haft tur..


Med tanke på hur många olika lägenheter och stadsdelar jag bott på i den här staden sedan jag flyttade hit så har jag haft tur med mina grannar.

En och annan annorlunda människa har man väl haft i sitt hus men å andra sidan så uppfattas jag väl inte alltid så himsklans positiv och vettig hela tiden. Jag tänkte berätta lite kort om några av mina tidigare grannar.

Konstigast: När jag just flyttat in i en lägenhet på Ålidhem (för hundra år sedan) så ringde det på dörren. Jag öppnade och där stod en man som presenterade sig - Hej, jag är din granne. Jag ville bara tala om för dig att jag blir varg ibland - speciellt vid månsken. Jamen välkommen till huset!!

Surast: När jag fick mitt första barn bodde vi på Ö Ersboda och bodde granne med en man som inte visste vad måttlighet OCH alkohol tillsammans betydde. Hursom så hade han en ovana att spela musik TOKHÖGT alla timmar på dygnet. Så en dag fick jag nog, sonen kunde inte somna efter lunchen eftersom idioten till granne spelade för hela länet!! Jag gick dit och knackade på, han öppnade. - Hej, Anna heter jag och är en av dina grannar. Skulle du kunna sänka för min bäbis kan inte sova?  PANG!! En knytnäve mitt i nyllet var det svar jag fick...

Sjukast: Häromdagen fick jag ett fint vykort från en exotisk plats i Asien. Det var från min förrförra granne i huset jag bor nu. Hälsningen var dock av det annorlunda subtila slaget. " Besudla din granne". Min nuvarande granne är bror med min förra granne som dessutom varit gift med vykortsskrivarens ( förrförra grannens) bror. Invecklat?? Yepp - lite inavel över grannlägenheten!! =)

Dummast: Jag bodde i en hyresfastighet på Ö Ersboda med 4 lägenheter i varje trappuppgång. Jag och en väldigt försynt tjej bodde på övervåningen och under oss bodde två unga killar som visade sig känna varandra. Når det blev dax för inflyttningsfest hos en av killarna ( som saknade stereo) öppnade man helt sonika de två lägenheternas ytterdörrar så att musik kunde spelas från den andra lägenheten. Han hade en stooooor stereo - TRO MIG. Gissa om det blev bra akustik i trapphuset??? Jag gick ner och in i lägenheten som musiken kom ifrån - inte en käft där men stereon på järnet. Jag slet ut några väl valda kablar och gick upp till mig. 

Hur jag är som granne kan man ju bara spekulera i......

1 kommentar:

  1. Hahahaha.....underhållande så här efteråt. Jag fick lite ångest av den sista meningen..inte ofta man tänker utifrån det perspektivet.

    SvaraRadera