torsdag 17 augusti 2017

Döden






Vad som händer när man tagit sitt sista andetag vet ingen.


Jag är uppvuxen i ett kristet hem och där fick jag lära mig att "de snälla kommer till himlen". Hmmm, och de övriga? Jo, till det berömda helvetet! En och annan sömnlös natt hade man som barn när man började tänka på om man gjort nått galet som innebar helvetet! 

ÄNNU värre var rädslan att inte få stiga upp till himlen  på domedagen utan bli kvar med alla andra "syndare".

Jag tror på en Gud men inte ett helvete - det behöver vi inte vara döda för att uppleva. Slå på nästa tv-sändning från Syrien. Alltför många människor som lever i ett helvete varje dag! 

Nä, den Gud jag tror på älskar förbehållslöst. Men att hamna i himlen och tralla runt i all evighet verkar aptråkigt!!!!

Om man får önska så hoppas jag att man som människa får en ny chans när man dör. Man får liksom leva ett liv igen! Buddhismens tanke om nirvana tycker jag om - var så schysst du kan mot allt levande ! Gick det åt skogen så får du en ny chans. 

Min tanke är då ,att aldrig lyckas som människa till 100% så jag får leva om och om igen. Nirvana verkar vara ungefär lika långtråkigt som himlen.

Snopet blir det dock om det bara blir svart....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar