tisdag 19 juni 2012

Stadens brus







Idag behövde jag verkligen tanka själen i solen med en bok!


Sagt och gjort gick jag ut och satte min runda gump bekvämt till rätta när jag upptäcker:


  • På den rätt trafikerade gatan utanför mitt hus passerar hela stans hormonstinna nyblivna mopedägare fram och tillbaka - fram och tillbaka. 



  • Utanför den närliggande närbutiken står två hundar bundna, cirka fem meter ifrån varandra. Det var typ gråhund, ni vet sånna där som älgjägarna har i skogen med tjocka pälsiga knorrsvansar. De utmanade varandra om vem som kunde skälla högst och oftast medan deras ägare tydligen månadshandlade eller nått. De hade i alla fall ingen brådska ut ur butiken, kanske de var döva??? Antagligen blivit det efter åratal av skällande hundar.



  • Min ena granne håller på att byta tak och det kastades trehundrafemtio ton tegel från taket ner i en TOM container...rätt bra resonans.



  • Min andra granne renoverar oxå, vad vet jag inte men det låter - högt! Att det finns tretusen lägenheter i det huset tyder på att det lär ta sin lilla tid innan det är klart.



  • Kvarterets ungar tjoar tjimmar gråter och skriker.



Efter en stunds hjärtklappning tar jag med mig min bok, går in och pluggar in öronproppar - TYST blev det men lite solande. Åkte ut till mumindalen och putsade fönster istället.

Man kanske skulle hyra ett torp mitt ute i ingenstans där det enda som hörs är ens egna fjärtar????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar